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Kabbo ka Muwala – Catalog

April 19, 2016

CoverChikukwa, Raphael; Hoffmann, Katharina; Lähnemann, Ingmar; Peters-Klaphake, Katrin and Potts, Lydia (eds.) 2016.
KABBO KA MUWALA – THE GIRL’S BASKET. Migration and Mobility in Contemporary Art in Southern and Eastern Africa. Berlin: Revolver Publishing.

The itinerant exhibition “Kabbo ka Muwala” explores the multitude of migration processes in and from southern and eastern Africa primarily through the work of artists from these regions: photo works, videos, mixed media, sculpture, performance and installations. The artists address dimensions of migrants’ agency and identity, the emergence of transnational spaces as modes of cohabitation in local, regional and global contexts as well as experiences of violence and xenophobia.

“Kabbo ka Muwala” translates as “the girl’s basket”. The expression is understood across Eastern Africa and refers to a traditional practice: in a basket, the bride transports presents to her new family and her parents in turn. Metaphorically, the basket represents expectations and hopes, but also disappointments and setbacks, which come with marriage as well as with processes of migration. In the exhibition title, it also serves as a hint that migrations are gendered processes. The exhibition catalogue combines artistic and curatorial perspectives with essays on contemporary African migration from cultural studies and social sciences.

Design by Jan Kühnemund [www.kühnemund.de]

Exhibition project, website
http://kabbokamuwala.org/
kabbokamuwala@uni-oldenburg.de

ISBN: 978-3-95763-343-9

Revolver Publishing Berlin
Immanuelkirchstr. 12
D-10405 Berlin
T +49-30-616 092 36
F +49-30-616 092 38
W http://www.revolver-books.de

Chikukwa, Raphael; Hoffmann, Katharina; Lähnemann, Ingmar; Peters-Klaphake, Katrin and Potts, Lydia (eds.) 2016. Kabbo ka Muwala – Der Korb des Mädchens. Zeitgenössische künstlerische Perspektiven auf Migration und Mobilität im südlichen und östlichen Afrika. Berlin: Revolver Publishing.

Die Wanderausstellung thematisiert, zumeist aus der Perspektive von Künstler_innen aus den Regionen, die Vielfalt und Komplexität von Migrationsprozessen im südlichen und östlichen Afrika. Die gezeigten Fotoarbeiten, Videos, Skulpturen, Installationen und Performances verhandeln Fragen zur Handlungsfähigkeit und Identitäts-konstruktionen von Migrant_innen, zu transnationalen Räumen, zum Zusam-menleben in lokalen, regionalen und globalen Kontexten wie auch zu Erfahrungen von Gewalt und Fremdenfeindlichkeit.

Der Titel der Ausstellung ist der ugandischen Hauptsprache Luganda entnommen und lässt sich als “Korb des Mädchens” übersetzen. Der Begriff wird in ganz Ostafrika verstanden und verweist auf die Tradition, dass die Braut ihre Aussteuer in einem Korb transportiert und diesen auch benutzt, wenn sie ihre Herkunftsfamilie besucht oder zu dieser zurückkehrt. In einem metaphorischen Sinne verweist der Korb auf Erwartungen und Hoffnungen, materiellen Erfolg, aber auch auf Enttäuschungen und Fehlschläge, die mit Migrationsprozessen verbunden sind. Eine weitere Dimension der künstlerischen Arbeiten sind Geschlechterdimensionen der Migrationsprozesse. Der Ausstellungskatalog verbindet künstlerische, kuratorische Perspektiven mit Beiträgen von Wissenschaftler_innen der Kultur- und Sozialwissenschaften zur Migration in afrikanischen Kontexten.

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From → Kabbo ka Muwala

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